آفت های دهانی و دلایل ایجاد آن

آفت های دهانی یکی از بیماری های آزاردهنده و شایع دهانی است که به صورت یک لکه کوچک سفید رنگ در مخاط دهان ظاهر میشود وتا زمانی که در معرض تماس مالشی قرار نگرفته، دردناک نیست ولی در موقع تماس با دندان ها یا لقمه غذایی و یا قرار گرفتن در معرض .ترشی ها بسیار دردناک است.

دلایل ایجاد آفت:

از آنجایی که آفت دارای اتیولوژی مشخصی نیست، درمان قاطع و دقیقی نیز برای آن تعریف نشده است. البته برخی مقالات منشأ ویروسی برای آفت قائل شده اند و در مواردی نیز عوامل زمینه ای چون ارث، حساسیت های غذایی (به ویژه گردو و ادویه جات تند )، استرس ها و تنش های روحی شدید، کاهش سطح ایمنی بدن و خود ایمنی را  در بروز آفت تأثیرگذارند.

درمان آفت های دهانی:

از نظر درمانی ، آفت های دهانی یک دوره ده روزه دارد و خود به خود از بین میرود و نیاز به درمان خاص پیدا نمیکند. در آفت های مکرر و یا بزرگ تر بهتر است از دهان شویه های ضدعفونی کننده و آنتی باکتریال استفاده شود. اگر آفت مانع غذا خوردن بیمار ه خصوص در کودکان شود ، میتوان قبل از وعده غذایی از ژل های بی حسی استفاده کرد. از نظر درمان های گیاهی نیز موارد مختلفی از جمله قرار دادن رب انار یا روغن درخت چای بر روی زخم که شاید مستند ترین آنها استفاده از عصاره گیاه "گلنار فارسی" در درمان آفت های کوچک (minor) مطرح شده است.

چه آفت هایی را جدی بگیریم؟

گاهی آفت ها در سایز های بزرگتری دیده میشوند که معمولا دوره بهبودی طولانی تری دارند و دردناکتر هستند، چنانچه آفت بسیار بزرگ باشد ممکن است بعد از بهبودی جای آن برای همیشه باقی بماند. در آفت های بزرگ دهانی یا آفت هایی که همراه با زخم هایی در دیگر مخاط های بدن مانند مخاط چشم یا مخاط دستگاه تناسلی دیده میشوند، حتما باید به پزشک متخصص عفونی مراجعه شود

برای مشاهده مقاله های مشابه به کانال تلگرامی ما مراجعه کنید

ما را در اینستاگرام دنبال کنید